Felhőalapú szolgáltatások mindenütt? De miért???
Költségmegtakarítás lehetősége
Az informatikai fejlesztések és a kiépített rendszer fenntartása rendkívül drága. Szoftvereket kell vásárolni és azokat folyamatosan frissíteni. Be kell szerezni a megfelelő hardvereszközöket: erős számítógépeket, külső háttértárakat, újabb háttértárakat a biztonsági mentésekhez, tűzfallal rendelkező routereket, stb. Természetesen ezeket folyamatosan fejleszteni és bővíteni is kell. A rendszer működtetéséhez, folyamatos felügyeletéhez, frissítéséhez informatikust kell alkalmazni.
Felhőalapú számítástechnika használata révén mentesülhetünk a fenti kiadások jelentős része alól. Kisebb teljesítményű számítógépek beszerzése is elegendő. Nem szükséges drága háttértárakat vásárolni a biztonsági mentésekhez és az adattároláshoz. A rendszer működtetése sokkal kevesebb villamosenergiát igényel. A használt szoftverek beszerzése és frissítése a felhőszolgáltató feladata. A rendszer működtetése nem igényel folyamatos informatikusi felügyletet a felhasználó részéről. Meghibásodás esetén jóval egyszerűbb és olcsóbb a javítás, hiszen a felhasználónak csak a saját eszközei karbantartásáról kell gondoskodnia. Minden más a felhőszolgáltató feladata. Nagy előnye még, hogy a felhőszolgáltatások igénybe vételével járó kiadások jól tervezhetők. Természetesen a stabil internetkapcsolat biztosítása elengedhetetlenül fontos, ami nyilván a felhasználó költsége.
Nagyfokú rugalmasság
Mivel a rendszer skálázható, a felhasználó általában csak annyit és azért fizet, amit igénybe vesz. A szolgáltatók csomagajánlatai lehetővé teszik, hogy személyre szabottan állíthassuk össze az általunk igényelt szolgáltatásokat. Ezáltal nem fizetünk számunkra felesleges tételeket.
Biztonság és megbízhatóság
Ha adataink és biztonsági mentéseink tárolásáról magunk kívánunk gondoskodni, az komoly anyagi erőforrásokat és időt igényel. Gondoljunk csak az alkalmazott informatikus munkabérére, valamint az eszközök beszerzési árára és üzemeltetési költségeire. Azonban egyáltalán nem lehetünk biztosak abban, hogy adataink tényleg biztonságban vannak. Az adatvesztés és –kiszivárgás esélye mindig nagy, hiszen azok általában egy földrajzi helyen tárolódnak, így egy természeti katasztrófa, vagy egyéb fizikai sérülés esélye nagy. Amennyiben az adatvédelem nem megfelelően szabályozott, vagy a szabályok betartása nem megfelelő, az adatok könnyen illetéktelen kezekbe kerülhetnek. Emellett folyamatos rendszerfelügyelet is szükséges, ami véd a hackertámadások ellen.
Felhőszolgáltatás igénybevétele esetén minderről a szolgáltató gondoskodik. Az általa nyújtott biztonsági ellenőrzés sokkal hatékonyabb, mint a házon belüli rendszerek estén. Meghibásodás esetén a hiba fajtátától függően vagy azonnal helyreáll a rendszer, vagy sokkal hamarabb megoldódik a probléma, mintha a felhasználónak saját eszközeit kellene javítania. Felhőalapú számítástechnika alkalmazása mellett nincs egyetlen kritikus meghibásodási pont. A szolgáltatás egyik lényeges eleme ugyanis, hogy minden egyes adatot redundánsan tárolnak, tehát nem veszhet el semmilyen adat egy hirtelen meghibásodáskor.
Nagyobb rendelkezésre állás
Felhőszolgáltatás igénybevétele esetén a rendszer stabilitása és a rendelkezésre állási ideje nagyobb. A szolgáltatók folyamatosan fejlesztik az eszközeiket és hálózatukat annak érdekében, hogy a rendszer-helyreállítás könnyebb és az információvesztés kockázata kisebb legyen. A legtöbb cég a világ különböző pontjain elhelyezett, komoly méretű adatközpontokkal rendelkezik, amelyek nagy rendelkezésre állást és nagyobb adatbiztonságot garantálnak.
A nagy felhőszolgáltatók általában jólműködő ügyfélszolgálattal rendelkeznek, így a technikai támogatás többféle formában is könnyen elérhető.
Gyors telepítés
Ha felhőalapú szolgáltatásokat használunk, nem kell szoftvereket telepítenünk (vagy csak nagyon egyszerűeket). Az igénybevételhez szükséges alapbeállítások elvégzése nagyon egyszerű, általában nem igényel informatikusi segítséget.
Szinte korlátlan tárhely
A szolgáltatók szinte korlátlan tárhely-kapacitást képesek biztosítani a felhasználóknak, akik az általuk igényelt mennyiség arányában fizetnek. A tárhelyek folyamatos bővítéséről és védelméről a szolgáltató gondoskodik, ami nagyfokú rugalmasságot jelent. A felhasználónak ugyanis drága beruházások nélkül is bővíthető az adattárolási kapacitása.
Mobilitás
A felhőalapú számítástechnika lehetővé teszi a vállalati adatokhoz való mobil hozzáférést okostelefonokon és okoseszközökön keresztül. Ezért nagyszerű módja annak, hogy a vállalati szervezeten belül mindenki hozzáférjen a számára fontos adatokhoz. Azok az alkalmazottak, akik a vállalati irodától egy adott pillanatban távol vannak, de szükségük van pl. egy dokumentumra, bárhonnan lekérdezhetik, ahol működő internetkapcsolat van. Eszköz- és helyfüggetlen.
Globális méretezhetőség
A szolgáltatók mindig az éppen megfelelő mennyiségű informatikai erőforrást – például több vagy kevesebb számítási teljesítmény, tárolókapacitás, sávszélesség – működtetik, ill. biztosítják a felhasználóik részére.
Adatelemzés lehetősége
A vállalkozások életében ma már létfontosságú az adatvagyonnal való gazdálkodás és a működés során keletkező adatok elemzése, hiszen mindez jóval hatékonyabbá tesz a vállalkozások működését.
A felhőben tárolt adatok elemzése egyszerű, hiszen könnyen lehet követési mechanizmusokat megvalósítani és jelentéseket készíteni. Ezek alapján elemzések, cselekvési tervek állíthatók elő, melyek nagyban segítik a szervezeti célok elérését.
A termelékenység javítása
Egy cég informatikusainak válláról rendkívül sok időigényes feladatot levesz, ha a cég felhőalapú szolgáltatásokat használ. Mivel mentesülnek a rendszer folyamatos IT-felügyelete alól, így jóval több idejük jut fontosabb feladataikra és munkájuk sokkal hatékonyabbá válik. Emellett a felhőalapú alkalmazások automatikusan frissítik magukat, így ahelyett, hogy az egész szervezetre kiterjedő frissítés elvégzését végre kéne hajtania az IT részlegnek, az a háttérben időveszteség nélkül megtörténik.
Fokozott együttműködés
A vállalkozás alkalmazottainak együttműködése és csapatmunkája létszükséglet egy cég életében. Felhőszolgáltatás igénybevétele segítségével a munkavállalók könnyen és biztonságosan oszthatják meg egymással az információkat akkor is, ha nem a munkahelyükön tartózkodnak.
Ma már több platform is létezik, ami egyfajta közösségi térként működve segíti a csoporton belüli kommunikációt és a közös munkát.
Minőségbiztosítás
Mivel a vállalat munkatársai a felhőben tárolt dokumentumok alapján dolgoznak, így nem fordulhat elő, hogy munkájuk során nem ugyanazokat az adatokat használják fel. Nem történhet meg, hogy valaki véletlenül egy dokumentum javítása, vagy frissítése előtti verzióját nyissa meg. Így mindannyian közös alapról indulva, konzisztens adatokból dolgozhatnak a vállalat sikeréért.
Rendszerösszeomlás utáni helyreállítás
Hirtelen rendszerleállás esetén jelentős idő telhet el addig, míg a vállalat saját informatikusai kijavítják a szoftveres, vagy hardveres hibát. Arról nem beszélve, hogy mindez valószínűleg komoly anyagi veszteséggel is jár.
Ez ellen jelentős biztonságot nyújt felhőalapú rendszerek használata, hiszen egyrészt a javítással járó költségek nem a vállalkozást terhelik, másrészt a szolgáltatás helyreállása sokkal gyorsabb. Bizonyos esetekben a rendszerhiba szinte észrevehetetlen marad, köszönhetően a redundáns adattárolásnak és a felhőszolgáltatók túlbiztosított rendszereinek.
A versenyképesség javulása
Ma már kifejezett versenyhátránnyal járhat, ha egy vállalkozás nem használ felhőalapú megoldásokat. Gondoljunk csak a fent említett adatvesztésekre, leterhelt informatikusokra, magas költségekre, rendszer-összeomlásokra, nem megfelelő csapatmunkára, stb.
Ezzel szemben, akik felhőszolgáltatásokat használnak időt és pénzt takarítanak meg, jelentősen csökkentik az adatvesztés kockázatát, hatékonyabban működnek, segítik a munkatársak közötti csapatmunkát és nagyfokú rugalmasságot biztosítanak a munkavégzésre.
Fenntarthatóság
A környezet védelméről való gondoskodás ma már minden vállalat életében prioritást élvez. Ezért minden eszközt meg kell ragadniuk annak érdekében, hogy a fenntartható fejlődést elősegítsék. Pl. felhőalapú szolgáltatások igénybevétele esetén kevesebb informatikai eszközt kell beszerezniük és üzemeltetniük. A beruházások elmaradásával jelentősen csökkenthető a környezeti terhelés, továbbá kevesebb lesz a felhasznált villamos energia mennyisége is. Megfelelő munkaszervezés mellett kisebb lesz az irodai papírfelhasználás és távmunka esetén a munkába járáshoz kapcsolódó környezeti terhelés is.