Az Ügyfélkapu+ regisztrációjának folyamata
A 2023. évi CIII., a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvényhez kapcsolódóan a közeljövőben szükségessé válik az Ügyfélkapu+ szolgáltatás használata. Ebben a cikkben képernyőképekkel illusztrálva mutatom be a regisztrációs folyamatot azok számára, akik már rendelkeznek hagyományos Ügyfélkapu fiókkal.
Az Ügyfélkapu+ használatának lényege, hogy a bejelentkezéshez kétfaktoros autentikáció (hitelesítés) szükséges, ezzel biztonságosabbá téve a bejelentkezési feladatot. Ezért a megszokott felhasználónév-jelszó páros beírása mellett egy telefonos autentikátor szoftver által generált kódot is meg kell adni.
Autentikátor-alkalmazásból többféle is létezik: használhatjuk a NISZ Hitelesítő applikációt, de léteznek ennél kiforrottabb szoftverek is, pl: Authy, melynek működését egy következő cikkben fogom bemutatni.
1. lépés: jelentkezz be a normál Ügyfélkapu-fiókodba a megszokott módon a ugyfelkapu.gov.hu oldalon. Bejelentkezés után ezt a felületet fogod látni:
2. lépés: kattints az „ÜGYFÉLKAPU+ IGÉNYLÉSE” gombra.
3. lépés: kattints a „TOVÁBB AZ ÜGYFÉLKAPU+ IGÉNYLÉSHEZ”.
4. lépés: olvasd be a telefonod segítségével a monitoron megjelenő QR-kódot a telefonra korábban telepített autentikátor alkalmazással, majd kövesd annak utasításait. Ha már látod a hatjegyű kódot a telefonodon (ami félpercenként frissül), ugorj a következő lépésre.
5. lépés: a weboldalon add meg a jelenlegi ügyfélkapus jelszavadat, majd a telefonon megjelenő aktuális kódot az „AZONOSÍTÓ MEGADÁSA” mezőben. Ezután kattints a „TOVÁBB” gombra. Vigyázz, hogy a gombra kattintásig ne frissüljön a telefonon kapott hatjegyű kód.
6. lépés: ha sikeres volt a folyamat, a következő üzenet fogad. A kapott törlőkódot fontos megőrizni (menteni, felírni). A kék „Törlőkód mentése” szövegre kattintva letöltheted azt egy .txt fájlban. Ez elmenthető egy biztonságos helyre. Erre a kódra akkor lesz szükséged, ha valamilyen oknál fogva nem tudsz bejelentkezni a párosított telefonod segítségével (ellopták, elromlott stb.) és új telefont kell regisztrálnod az Ügyfélkapu+-hoz. Amennyiben a törlőkód nincs meg, sajnos kénytelen leszel az Okmányirodában regisztrálni az új készüléket.
Ha kész vagy a kódod mentésével, pipáld be az „A FENTI TÖRLŐKÓD MENTÉSÉRŐL GONDOSKODTAM” jelölőnégyzetet, majd kattints a „BEFEJEZÉS” gombra.
Elkészültél.
Az új bejelentkezési módszer kipróbálásához jelentkezz ki teljesen a KAÜ-ből, majd jelentkezz be ismét az ügyfélkapura, de immár az „ÜGYFÉLKAPU+” opciót válaszd. A szokásos felhasználónév-jelszó páros megadása és a „BEJELENTKEZÉS” gombra kattintást követően a rendszer kéri a telefonos alkalmazásból kiolvasott hat számjegyből álló kódot. Ezt az „AZONOSÍTÓ MEGADÁSA” szövegdobozba kell beírnod. Még a kód frissülése előtt (30 másodperc) kattints a „BELÉPÉS” gombra.
Ha sikerült a bejelentkezés, a szokásos menü fogad, de immár az „ÜGYFÉLKAPU+ IGÉNYLÉSE” opció helyett „ÜGYFÉLKAPU+ BEÁLLÍTÁSOK” jelenik meg. Kattints rá, ekkor egy újabb menü jelenik meg.
„BEÁLLÍTÁS MÁSIK ESZKÖZRE”: ebben menüpontban kérhetsz új QR-kódot a már ismert felületen (ha pl. más telefonra (is) szeretnéd beállítani a kódgenerálót)
„TÖRLŐKÓD MEGTEKINTÉSE”: itt lekérheted a már régebben elmentett törlőkódot.
„AKTIVÁLÁS ÉS INAKTIVÁLÁS”: átmenetileg szüneteltetheted a kétfaktoros hitelesítést úgy, hogy újraaktiválás után nem kell a telefonodat ismét hozzárendelni az ügyfélkapu+-hoz.
„ÜGYFÉLKAPU+ MEGSZÜNTETÉSE”: az egész szolgáltatásból kiléphetsz, visszatérve a hagyományos Ügyfélkapuhoz. Ha ismét szeretnéd igénybe venni az Ügyfélkapu+ szolgáltatást, elölről kell kezdened a teljes regisztrációs folyamatot.