Kevesen szokták ellenőrizni a könyvelőjüket… Pedig kellene!
Tökéletesen ismered céged pénzügyi, számviteli és adóügyi helyzetét?
Gondolom, a válaszod „igen”.
És ha tovább kérdezősködök? Pl.
- Milyen a céged jövedelmezősége?
- Hol van a céged fedezeti pontja? Vagyis mennyi bevételt kell elérned a nullszaldóhoz (amikor bevétel = kiadás)?
- Milyen a költségeid és bevételeid összetétele?
- Mennyi a házipénztárad állománya a könyvelés szerint (és remélhetőleg a valóságban is)?
- Mennyi a vevő-szállító kintlevőséged?
- Egyik adónemben és járulékban sincs hátralékod, vagy túlfizetésed?
- Mekkora tagi kölcsön állomány szerepel a könyvelésedben?
Még mindig magabiztos „igen” a válasz az első kérdésemre?
Ha nem, akkor érdemes minél hamarabb beszerezned az információkat és elgondolkodni azon, miért nem állnak folyamatosan rendelkezésedre ezek a fontos adatok.
Javaslom, haladéktalanul fordulj a könyvelődhöz! Kérd meg, hogy vegye elő céged anyagát és válaszoljon a kérdéseidre. Hidd el, szinte minden adat azonnal kiolvasható egy naprakész könyvelésből!
Probléma akkor lehet, ha hárít és nem hajlandó érdemben foglalkozni veled. De akkor is, ha az elővett iratanyag állapota nem tükröz alapos feldolgozást. Hogy mire gondolok?
- Nem naprakész
- A lekönyvelt számlák nincsenek rendben lefűzve
- A hónapok nincsenek lezárva, vagy nincsenek kinyomtatva a zárás dokumentumai (pl. naplók, főkönyvi kivonat, adóbevallások és beérkezésük visszaigazolása, szükséges analitikák, stb.)
- A házipénztárad egyenlege negatív
- A szükséges egyezőségek nem állnak fenn. Pl.:
- a bank és pénztár egyenlege nem stimmel
- a házipénztár állománya nem egyezik meg a pénztárjelentésben és a könyvelésben
- a főkönyvi kivonatnak egyenlege van
- Alkalmazottaid munkaügyi dokumentumai és a bérszámfejtés anyaga hiányos, áttekinthetetlen
- Okmánytárad nem teljes
- Nincsenek meg a szükséges szabályzataid
Ezt látva biztos lehetsz benne, hogy céged számvitele és adóügyei nincsenek jó kezekben!
Hogy egyszerűbb dolgod legyen a könyvelés állapotának megítélésében, készítettem neked egy ellenőrzőlistát. Az alábbi szempontok segítenek eldönteni, hogy céged biztonsága és jövője érdekében szükséges-e könyvelőt váltanod.
Elérhetőség, kommunikáció:
- nehezen tudod elérni
- nem hív vissza
- úgy érzed, zavarod a kérdéseiddel
- nem érted a magyarázatait és ha ezt szóváteszed, nem fogalmazza át a mondandóját
- nem tájékoztat határidőkről, várhatóan magas adóról, felmerülő problémákról
- nem figyelmeztet kiegyenlítetlen szállítói és vevő számlákra
- nem segít vállalkozásod eredményesebb működtetésében
- nem ad tanácsokat
- nem figyelmeztet, ha valamit másként kellene csinálnod a céged érdekében
- nem tudtok közösen gondolkodni
- nincs meg a közös hullámhossz
Szakmai tudás, tájékozottság:
- nincs tisztában a jövőben várható adózási és számviteli változásokkal
- nem lát el időben a jogszabályváltozásokkal kapcsolatos információkkal
- bonyolultabb szakmai kérdésekre nem tud válaszolni
- gyakran téved
- csak alap-adminisztrációt folytat
Könyvelésed, egyéb iratanyagod állapota:
- nem áttekinthető, esetleg kaotikus
- nem naprakész
- hemzseg a fent említett hibáktól és hiányosságoktól
Ha a lista elolvasása után kitisztult a kép és cégedet végre biztonságban akarod tudni, keress olyan könyvelőt, aki számára a vállalkozásod sorsa ugyanolyan fontos, mint számodra. Cikksorozatom következő része ebben segít majd.
Készítette: Kovács Mariann
2019.11.10.